Wolfgang Stegmüller: John L. Mackie a teizmus csodájárólHorn András fordítása11. A felhozott okok és a valószínüségek
mérlegelése. Kitekintés Mackie-nek meggyözödése, hogy a
speciális felfogások és érvek kritikája önmagában még nem elegendö, hanem
befejezésül még az érvelés összsúlyát is meg kell ítélnünk. Miután minden
lehetöséget kizártunk, melyek vagy összeegyeztethetetlen kombinációkat
tartalmaznak vagy egyértelmüen hamis következtetéseken alapulnak, végül is az a
lehetöség marad fenn, hogy a következö öt érv egy irányba látszik mutatni: (i) csodákról szóló beszámolók; (ii) a vallásos tapasztalás oly
értelmezése, hogy az valami természetfölöttivel történö közvetlen
kapcsolatfelvételt jelent; (iii) a kozmológikus érv induktív
variánsa; (iv) a teleológikus érv induktív variánsa; (v) az a meggyözödés, hogy léteznek
objektív normák, melyeknek léte további magyarázatot
igényel. Az elsö két érv Mackie szerint
annyira gyenge, hogy figyelmen kívül hagyható; annál is inkább, mivel bizonyító
erejük egészen természes módon megmagyarázható, anélkül, hogy bárminö
valószínütlenséget kellene vállalnunk. Ha visszanyúlunk az [itt nem szereplö] A
részben ismertetett erkölcstan eredményeihez, különös tekintettel az
anti-objektivizmus ott nyujtott megalapozására és a tévedés azzal kapcsolatos
elméletére, akkor mellözhetjük az ötödik érvet is. Ílymódon az összsúlya annak,
ami a naturalizmus ellen felhozható, két naturalisztikus szemszögböl megítélt
valószínütlenségre korlátozódik, mégpedig arra, hogy egyáltalában létezik egy
világ és hogy abban meghatározott kauzális szabályszerüségek vannak érvényben. A naturalizmus konkurrenciáját
képezö teisztikus hipotézisnek viszont sokkal nagyobb valószínütlenségekkel van
dolga. Elöször is annak a valószínütlenségével, hogy Isten, feltéve, hogy
létezik, egy világot teremtett az általunk ismert törvényekkel és állandókkal
egyetemben; másodjára azéval, hogy elhatározásai minden közvetítés nélkül
teljesültek, és végül azzal a valószínütlenséggel, amire elsöként nyomatékosan
D. Hume mutatott rá. Eszerint a naturalistának nincsen ugyan válasza Leibniz
kérdésére, hogy ti. miért létezik egyáltalán egy világ. De bármennyire is nagy
az a priori valószínütlensége annak a puszta és megmagyarázatlan ténynek, hogy
létezik egy világ, a teisztikus állítás, miszerint létezik puszta,
megmagyarázatlan tényként egy Isten, aki rendelkezett volna az e világ
megteremtéséhez szükséges hatalommal, még sokkalta valószínütlenebb. Ha ezt annyiban hagyjuk, akkor a már
Laplace-tól származó megállapításhoz érkezünk el: arra a hipotézisre, hogy van
Isten, szükségünk nincsen. Ha azonban ezenfelül még a bajok
problémájának racionális megtárgyalását is hozzávesszük, összekapcsolva azt a
vallás természetes magyarázatával, akkor a teizmussal szemben még egy ellenérvre is szert teszünk. Ennek során
a vallásos hit eredetének, fejlödésének és fennmaradásának természetes
magyarázata megengedhetöen nem rendelkezik önálló argumentatív funkcióval. Ez a
magyarázat csupán hozzájárul ahhoz, hogy az a jóllehet homályos, de sok embert
mégis makacsul hatalmában tartó érzés megszünjék, miszerint ‚valaminek
mégiscsak kell lenni a dologban‘, ha oly sok ember rendíthetetlenül hitt és
hisz Istenben és ha a vallásos gondolkodás és a vallásos szervezetek
mindezideig oly ellenállóképeseknek és kiirthatatlanoknak bizonyultak. Az [itt nem szereplö] A rész végén feltettünk
három kérdést, melyek pozitív válasz esetén azt bizonyították volna, hogy az
erkölcstan a vallásfilozófia függvénye. A valóságban mindezeket a kérdéseket
Mackie negatívan válaszolta meg. Így
semminö okunk nincs arra, hogy a fejünket törjük, vajon az erkölcstan
kijelentései a vallásfilozófia eredményeinek fényében módosítandók-e vagy sem.
Az erkölcstan ilyetén függösége a vallásfilozófiától lehetetlenség. Az etika
teljesen független diszciplína. Egészen más dolog annak a
megítélése, hogy az anti-teista beállítódottságnak vajon milyen praktikus s itt
ismét föként erkölcsi következményei lehetnek. Mackie megteszi ezt R. Robinson
"An Atheist´s Values" c. könyvének kimerítö megvitatása során. Itt lényeges
szerepet játszik Robinsonnak az a tétele, mely szerint a vallás és az ész
közötti fö különbség abban áll, hogy a vallás a vigasztalást elönyben részesíti
az igazsággal szemben. Azok a részletekbe menö fejtegetések azonban, melyek a
teizmus specifikusan keresztény változatának számos sajátosságával
foglalkoznak, oly messzire vezetnek tulajdonképpeni témánktól, hogy nem
bocsájtkozunk megtárgyalásukba, hanem beérjük ezzel az utalással. Kissé különösnek tünik, hogy Mackie
végül is nem jut el valamiféle kategórikus kijelentésig, hanem megelégszik
azzal az ugyan még mindig világos, de mégiscsak jelentösen óvatosabb
megállapítással, hogy jóval több szól egy Isten létezése ellen, mint mellette.
Úgy tünik, hogy a teisztikus istenfogalmat olyannyira rugalmasnak tartja, hogy
a hagyományos istenfogalom megfelelö [ötöle javasolandó?] módosítása bizonyos
esélyt biztosítana a lét-bizonyítás számára, mégha az csekély lenne is. De lehet-e valóban ilyen
rugalmasságról beszélni? Vegyük szemügyre egy relatíve messzemenö módosítás
találomra választott példájaként Spinoza Istenét. Ez nem teremtö Isten, de
végtelen, s neki s ezzel a világegyetemnek magának sajátja a Mackie szerint
problematikus szükségszerüség. Minden ellenérvet, mely a bajok problémájára
támaszkodik, Spinoza egyszerüen az asztal alá söpör. Ami ui. szerinte áll, az a
következö: "Isten nem ismer irgalmat". Ez a minden normális teista számára
szörnyen hangzó kijelentés persze nem azt akarja állítani, hogy Isten ugyan
személy, de szörnyeteg, hanem azt, hogy nem személy, nem is végtelen személy,
hanem egy olyan lény, amely emberi dolgokkal nem törödik. Feltéve, hogy alapul vesszük az
elöljáróban ismertetett, R. Swinburne-töl leírt istenképet, ha tehát
eltekintünk olyan radikális beavatkozásoktól a teizmusba, mint amilyent Spinoza
hajt végre, és ha lemondunk minden deista felhígitásról; feltéve továbbá, hogy
átvesszük Mackie elvi kételyét afelöl, hogy a teizmus, különösen az
istenigazolás problémája miatt, következetes rendszerként egyáltalán
megfogalmazható-e; és feltéve végül, hogy a racionalitás fogalmát oly szigorúan
fogjuk fel, ahogy az a B részben történt, - akkor Mackie filozófiai
álláspontjából az a racionálisan megalapozott kijelentés folyik, hogy az
általunk ismert monoteisztikus vallások egy olyan, tölük fel nem adható
lét-feltételezésen alapszanak, mely alkalmasint téves. Épp e miatt a radikális
következtetés miatt e metafizikus kérdésnek s Mackie tézisének, ill. az azzal
szembenálló ellentézisnek megvitatását egészen bizonyosan a jövöben is még sokféle
módon s a legkülönbözöbb szinteken tovább fogják folytatni. |