Wolfgang Stegmüller: John L. Mackie a teizmus csodájárólHorn András fordításaKövetkező fejezet >> 2. Csodák, tanúságtétel és kinyilatkoztatás1.
A probléma Nem egy mai analitikus filozófus
meggyözödése, hogy Isten létének problémája a teizmus értelmezését követve
racionálisan megvitatható és megoldható. A legnevezetesebb így gondolkodó
filozófusok közé tartozik J. Mackie-n kívül mindenekelött R. Swinburne, aki a
hipotézisek megerösítésének elméletéhez is értékes munkákkal járult hozzá,
valamint A. Plantinga. A legjobb, mármint legvilágosabb és
intuitíve legkielégítöbb rövid jellemzését a hagyományos teizmusnak - ami a
három nagy monoteisztikus vallás, a judaizmus, a kereszténység és az iszlám
alapjául szolgál - Mackie meggyözödése szerint Swinburne szolgáltatta: az ö
definíciójához kapcsolódik maga Mackie is. Eszerint a teizmustól létezöként tételezett Isten tisztán szellemi lény, azaz testtelen személy; mindenütt jelenvaló és szabadon
cselekvö lény; a világmindenség megteremtöje
és fenntartója; mindenható, azaz képes bárminek a megtételére, mindentudó, tökéletes jóság
jellemzi és ö erkölcsi kötelmeink forrása; ezenfelül örökkévaló és változhatatlan,
szükségszerüen létezö, szent és imádatra méltó. Az, hogy a logikai pozitivisták a
kérdést, vajon létezik-e a valóságban egy ilyen lény, értelmetlennek és ezáltal
filozófiailag megtárgyalhatatlannak nyilvánították, magyarázatát a verifikálhatóság
elvének feltételezésében leli, mely szerint egy kijelentés értelme
verifikálhatóságának módjában áll. Ténylegesen nem ismerhetö fel, hogyan
lehetne verifikálni egy isten létét, aki az említett tulajdonságokkal
rendelkezik. Ezt a verifikálhatósági elvet azonban már régesrég feladták.
Elfogadása katasztrofális következményekkel járna minden empirikus tudományra
nézve, csakúgy, mint az ember valamennyi jövöre irányuló tevékenységére
vonatkozóan: szoros értelemben a történészek egyetlen kijelentése sem
verifikálható; ugyanez áll a természettudósok minden természeti törvényeket
tartalmazó kijelentésére; ezenfelül minden tervezésnek olyan feltételezésekre
kell támaszkodnia, melyek a tervezés pillanatában nem verifikálhatók. Ahelyett, hogy az értelmesség, ill.
az értelmetlenség kérdéses kritériuma alapján globális ítélethez akarnánk
eljutni [pl. "Isten van" vagy "Isten nincs", H. A.], szemügyre kell vennünk
Isten egyes fogalmi jegyeit és mindegyikük esetében külön-külön fontolóra kell
vennünk, vajon e jegyek elözetes inuitív értelmezése a részünkröl elegendö-e
ahhoz, hogy belekezdjünk annak a megvitatásába, miként áll valójában a helyzet
egy oly lény léte körül, aki ezzel a tulajdonsággal rendelkezik. A teológusok
bizonyos tételek érvényességének igényével lépnek fel; ezt az igényt kell
megvizsgálnunk, függetlenül különbözö kritériumoktól, melyek már eleve e
tételek értelmes vagy értelmetlen volta felöl döntenének. Mindenekelött magunk és más emberek
tanúsága alapján tudjuk, hogy mi tesz ki egy személyt. Igaz, mindezeknek a
személyeknek testük van, de egy test nélküli személyt legalábbis el tudunk
képzelni. A mi kultúrkörünkben is vannak nagy számban olyanok, akik hisznek a
test nélküli továbbélésben halálunk után. És ahhoz, hogy valamiben hihessünk,
mindenekelött képeseknek kell lennünk arra, hogy erre a valamire gondoljunk. Vizuális érzékelésünkben
tudunk több dolgot látni, melyek egyidejüleg vannak jelen. Ha ezt
általánosítjuk, el tudunk képzelni egy olyan lényt, aki egyidejüleg mindenütt
jelen van. Abban az állapotban, ami a miénk, csak testi folyamatok
közvetítésével tudunk cselekedni. De el
tudjuk képzelni, hogy bizonyos szándékok megvalósíthatók anélkül, hogy
testi eszközökhöz kellene folyamodni. Az, hogy valami a semmiböl teremtödjék,
elvben szintén nem okoz gondolati nehézséget, hiszen el tudjuk képzelni, hogy
egy tárgy hirtelenül van, pedig
közvetlenül azelött még nem létezett. A létezés fenntartásának fogalmát
megalkothatjuk magunknak mindennapos kauzális
képzeteinkre nyúlva vissza. Ha általánosítjuk és idealizáljuk a hatalomról,
a tudásról és a jóságról alkotott mindennapos képzeteinket, megkísérelhetjük a
mindenhatóság, a mindentudás és a mindennél nagyobb jóság fogalmának megalkotását.
A szentség képzete, legalábbis kezdeményeiben, oda magyarázható, hogy benne
olyasvalamit pillantunk meg, ami belsö észleletünk alapján adekvát tárgya a
hódolat és az imádat érzésének. (Azt a Hume-ban és más filozófusokban feltoluló
kérdést, vajon egy mindenható, mindentudó és mindenütt jelenvaló lény nem
inkább a félelem és a szorongás forrása-e, ezeknek a bevezetö megfontolásoknak
a során figyelmen kívül hagyjuk.) Valóban problematikusként csak a szükségszerüen létezö lény fogalma marad
fenn. Hogy e fogalom kifejthetö-e és ha igen, hogyan, azt az arra alkalmas
helyen megfontolás tárgyává kell tennünk. Ezek a rövid elözetes vizsgálódások
a következö stratégiát teszik tanácsossá: a teisztikus Isten jellemzésére
felhasznált ismérvek legtöbbjénél már eleve meglévö értelmezéseink elegendök
ahhoz, hogy megvitassuk azt a kérdést, mely egy ezen ismérvekkel rendelkezö
entitás létére irányul. És ott, ahol ilyen értelmezést nem tételezhetünk fel,
mint a szükségszerüség fogalmára vonatkozóan, a megfelelö fogalmi kifejtés
feladatát bele kell vonnunk a problémába
magába. Mackie igen nyomatékosan
szembefordul egy felfogással, melyet ma pl. protestáns teológusok is
képviselnek, miszerint régimódi és elavult dolog még mindig hagyományos vallási
tanokkal foglalkozni. Ez a felfogás alapját tekintve arra hajlik, hogy a
tartalmi jellegü hitigazságokra vonatkozó, szavakba foglalt vallomástétel
jelentöségét lebecsülje s a vallást lényegileg ‚az Istenhez és Jézus
Krisztushoz füzödö személyes viszonyra‘ redukálja. Hogy az effajta állításoknak
igazából nincs értelmük, hacsak nem támaszkodnak objektíve helyesnek tartott
kijelentésekre, az világossá tehetö az intencionális aktusok és a tölük
megcélzott tárgyak fogalmának segítségével. "Minden tudat valaminek a tudata", mondotta
Brentano, kiegészítve ezt egy fontos megszorítással: "De az, aminek a tudata, nem kell, hogy
létezzék", mint ahogy azt az egyszarvúak és kentaurok példája igazolja. Ha
mármost Isten nem objektív realitás
lenne, hanem csak intencionális tárgy, mely kizárólag a benne hívök tudatában
léteznék, akkor már az is félrevezetö lenne, ha itt viszonyról beszélnénk, egy viszony ui. feltételezi legalább két
egymáshoz viszonyuló dolog létét. (Én, mint egyszarvúakra gondoló lény, nem
állok semminö ‚viszonyban‘ az egyszarvúakkal, hanem engem csak az
"egyszarvúakra gondoló" egyjegyü praedicatumával jelzett tulajdonság jellemez.)
Még félrevezetöbb az, ha ezt az állítólagos viszonyt specifikálják, úgyhogy
"bizakodásról," "bizalomról", "odaadásról" stb. lehetne beszélni. Saját
fantáziánk termékére nem lehet, komolyan véve a dolgot, bizakodással tekinteni,
nem viseltethetünk vele szemben odaadással és nem bízhatunk benne. Mackie így
joggal mutat rá arra, hogy éppen hívö emberek nem térhetnek ki az elöl a kérdés
elöl, hogy pontosan miben hisznek
(amit ténylegesen nem is tesznek soha, ha máshitüekkel állnak szemben). Persze
lehet valaki azon a nézeten, hogy a ránkmaradt hitvallások tartalmilag
nincsenek kielégítöen jellemezve. Az illetö elött álló feladat ez esetben az,
hogy e tartalmi vonatkozásokat új és jobb formában fejtse ki. Úgy azonban nem
tudja megkerülni a problémát, hogy hittételek nélkül kísérel meg kijönni.
Tömören fogalmazva: ha a vallásos viszonylat alapvetö vontkozási pontja már nem
a tradicionális értelemben vett Isten, akkor a szokásos vallásos nyelv további
alkalmazása kizárólag félreértések láncolatát eredményezi s a hívö arra
kényszerül, hogy zavarosan ide-oda ingadozzék a töle ténylegesen képviselt
nézetek és a hagyományos felfogások között. Mivel másfelöl a teizmus alapvetö
tézisei közvetlenül nem verifikálhatók, mindazoknak a gondolatmeneteknek,
melyek azok igaz vagy téves voltának kérdésével foglalkoznak, legalábbis
részben érveket kell tartalmazniok.
Ezen érveknek korántsem kell tisztán deduktív jellegüeknek lenni: azokat a
kísérleteket is komolyan kell vennünk, melyeknek értelmében Isten létének
feltételezése hipotézisnek
tekintendö; erröl azután kimutatják, hogy bizonyos rejtélyes tények és
jelenségek számára ez szolgál a legjobb
magyarázattal. Így pl. ismételten elhangzott az az állítás, mely szerint
egyedül az ‚Isten-hipotézis‘ ad kielégítö választ arra a kérdésre, hogy
egyáltalában miért létezik a világ, miért alkot az egy éppen ezektöl a
speciális törvényektöl meghatározott univerzumot és hogyan keletkezhetett e
világban olyasvalami, mint az élet. Igaz ugyan, hogy sokan - ha
kifejezetten nekik szegezik a kérdést - azt a felfogást képviselik, hogy e
tekintetben az ember minden fajta érv nélkül is boldogulhat. Ennek során a
hagyományra támaszkodnak, múltbéli és élö tekintélyekre, kinyilatkoztatásokra
vagy bensö megvilágosodásokra. De mihelyt ténylegesen szembenéznek az alapvetö
vallásos élményekkel, a körben forgó bizonyítás hibájába esnek,
ha nem tesznek egyebet, csak ezekre az egyéb információs forrásokra
hivatkoznak. Itt ugyanis épp a hagyományos vélemények, kinyilatkoztatások
helyessége s a tekintélyek érvényességi igénye válik vita tárgyává. Ezért már
J. Locke hangsúlyozta, hogy a kinyilatkoztatás tényét ész-érvekkel kell biztosítani, és Mackie ebben teljesen igazat ad neki. Ezért két dolgot külön kell
megvizsgálnunk. Az elsö az a letagadhatatlan tény, hogy a teizmus továbbra is
terjedöben van. Mellette szól ez vagy
ellene? A válasz attól függ, hogy az ilyen és másmilyen vallásos meggyözödések
felléptére természetes magyarázatokat lehet-e találni és hogy e magyarázatokat
hogyan értékeli az ember. Különbözö jelentös gondolkodók, így Hume, Feuerbach,
Marx und Freud, ténylegesen megkíséreltek nem-vallásos jellegü kauzális
magyarázatokat adni, melyek mindegyike magában véve ugyan egyoldalú és
töredékes, melyeket azonban használható, bár vázlatos magyarázattá lehetne
összeilleszteni. Ezért kezdettöl fogva nyitva kell hagynunk annak a
lehetöségét, hogy itt a morálfilozófiával analóg helyezettel van dolgunk. Mint
ahogy ott az objektív erkölcsi normákba vetett hit e meggyözödés téves volta
ellenére az objektiválás folyamatával megmagyarázható, ugyanúgy a szóban forgó
esetben is elvben adekvát magyarázattal szolgálhatna a monoteisztikus Istenbe
vetett hit téves voltának erre alkalmas elmélete. A második dolog, amit külön kell
szemügyre vennünk, a javasolt érvek kumulatív hatása. Pusztán logikai
szempontból ugyanis nagyon is fennálhat az az eset, hogy különbözö, magukban
megvizsgált érvek egy bizonyos következtetésre jogalapot látszanak ugyan adni,
de ugyanezek az érvek, ha összegezzük öket, ellentétes következtetést tesznek
valószínüvé. Az Isten léte mellett felhozott érvek izolált megvitatását ezért
ki kell egészítenünk a megokolások kumulatív megtárgyalásával. Hogy áll vajon a helyzet
Nietzschének ‚Isten halálára‘ vonatkozó kérdését illetöen? Sok filozófussal és
teológussal ellentében, akik ebben a vallásfilozófia alapkérdését látják,
Mackie nem tulajdonít e kérdésnek különösebb jelentöséget. Mivel a kérdés nem
szó szerint, hanem csak metaforikusan értendö, alkalmasint csak a teisztikus
hittételekröl való meggyözödés kihalására vonatkozhat. Az Isten halálát illetö
kijelentés ez esetben az emberekröl tartalmaz leiró megállapítást, méghozzá
erös futurológiai összetevövel. De még ha ez a gondolat igaznak bizonyulna is,
a vita voltaképpeni tárgyát korántsem érinti.Az Isten-probléma iránt érdeklödö
filozófus számára ui. az a döntö kérdés, hogy a teisztikus hittételek igazak-e vagy tévesek. És ennek a problémának a megoldása teljességgel független
Nietzsche kérdésének megválaszolásától. A teizmusban akkor is lehetne hinni, ha
a benne foglalt tételek tévesek lennének. És megfordítva: e tételek akkor is
igazak lehetnének, ha az emberek már nem hinnének bennük. Befejezésül még egy megjegyzést
Mackie könyvének, A teizmus csodájának
címéhez. Teljesen szándékosan használta Mackie a villódzóan többértelmü "csoda"
kifejezést. Egyfelöl úgy alkalmazzák sokan a "csoda" szót, hogy az magára a
természetes világnak és a benne uralkodó törvényeknek létére mint szüntelen
csodára utaljon, amely a teizmusban talál magyarázatra. Ezen túlmenöen léteznek
a hagyományos teizmus szerint csodák abban az értelemben, hogy természetfölötti
lények egyes esetekben szántszándékkal beleavatkoznak a világ menetébe, mint
pl. Krisztus emberré válásával. Mackie továbbá könyvének címével tudatosan
David Hume irónikus megjegyzésére kíván emlékeztetni (A Vizsgálódás az emberi értelemröl c. könyve 10. szakaszának
végéröl), mely szerint értelmes ember nem hihet a keresztény vallásban anélkül,
hogy e hitében ne látnánk csodát. És végül Mackie arra szeretne rámutatni, hogy
a teizmus oly sok értelmes ember felett gyakorolt tartós szellemi hatalma
annyira meglepö, hogy már-már csodaszámba megy a szó eredeti, köznapi
értelmében. E köznapi értelemben véve ugyanis csodán nem értünk egyebet, mint
egy meglepö vagy vagy nagy csodálatot
keltö dolgot. |