Wolfgang Stegmüller: John L. Mackie a teizmus csodájárólHorn András fordításaKövetkező fejezet >> 3. Ontológiai bizonyítékok2. Csodák, tanúságtétel és
kinyilatkoztatás Tévedés lenne azt hinni, hogy a
szokásos érvek között, melyeket a teisztikus Isten léte mellett felhozni
szoktak, a logikus és empirikus érvek vagy a kettö kombinációi lennének
túlsúlyban. A minden népnél leggyakrabban elöforduló érv a kinyilatkoztatás
érve; ezért beszélünk három kinyilatkoztatott vallásról, melyek valamennyien írásos
vallások. Ajánlatos ennél a témánál D. Hume egyenesen klasszikus jellemzését
választani kiindulópontul. (I) Hume öt mellékérve A teisztikus vallásokban
megtalálható a természetes világ egy (meglehetösen homályosan körvonalazott)
fogalma. Megértéséhez alkalmasint elegendö, ha tisztában vagyunk "a történések
természetes lefolyásának" fogalmával. A teizmusban továbbá nagy szerepet
játszik annak a kimutatása, hogy létezik egy természetfölötti világ. Nem
másként egyébként, mint a legtöbb egyéb vallásban is, a teizmus állításai közé
tartozik az, hogy elöfordulnak természetfölötti események, azaz csodák. Ezeket
az eseményeket az jellemzi, hogy noha a természetes világon belül történnek, de természetes
módon nem magyarázhatók. A magyarázatnak ilyenkor annak kell lennie, hogy
itt a természet menetébe való isteni beavatkozásról van szó. A kereszténységben
is így van ez. (Gondoljunk például a Jézus életében történt csodákra: a
szeplötelen fogantatáson alapuló születésére; víznek borrá változtatására;
vízen járására; orvosilag nem magyarázható gyógyításaira; Lázár
feltámasztására; saját feltámadására halála után.) A csodákról szóló beszámolókat két
szempontból lehet szemügyre venni. Egyfelöl
céljuk, hogy tekintélyt biztosítsanak azoknak, akik a csodákat müvelik vagy
akikkel a csodák történnek. Másfelöl
bizonyítékokként beszélik el öket a tradicionális teizmus érvényére
vonatkozóan. A bizonyítások felépítése ennek során a következö: az alapvetö premissza állítása az, hogy itt
és itt bizonyos természetfölötti események történtek. És a konklúzió így hangzik: létezik egy perszonális Isten a
tradicionális teizmus értelmében, aki idöröl idöre beleavatkozik a dolgok
normális menetébe és aki a premisszában felsorolt eseményeknek is okozója. Hume Vizsgálódás az emberi értelemröl c. müvének 10. szakaszát a "csoda"
témájának szenteli és ott igen merészen azzal az igénnyel lép fel, hogy
felfedezett egy érvet, mely megcáfolja a feltevést, miszerint a csodákról szóló
beszámolókat [isteni beavatkozással] meg lehetne okolni. Hume a következöket
mondja: "Hízelgek magamnak azzal, hogy felfedeztem egy … érvet, mely ha
megállja a helyét, az okos és tudós emberek számára maradandó akadályát fogja
képezni mindennemü babonás elvakultság behatolásának és ílymódon hasznosnak fog
bizonyulni, míg csak a világ világ; felteszem ugyanis, hogy minden nemzeti
történelemben, az üdvösség és a világ minden történetében mindaddig találhatók
lesznek csodákról és hihetetlen dolgokról szóló beszámolók". Mint ahogy e
megfogalmazásból kiviláglik, Hume nem számol azzal, hogy a természetfölötti
jelenségekbe vetett hit valaha is kihalna. Csak "az okos és tudós emberektöl"
várható el, hogy a racionális kritikának kellö fontosságot tulajdonítsanak. Ténylegesen Hume különbséget tesz az
itt beharangozott föérv és különbözö mellékokok között arra, hogy a csodákról
szóló beszámolókat kétségbe vonjuk. Az általa választott sorrendet itt
megfordítjuk s elsöként a mellékokokat soroljuk fel: (i) Hume azt állítja: igazi hitellel
rendelkezö csodák nincsenek. Nem található ui. egy sem, "mely mellett elég nagy
számban tanúskodnának olyan emberek, akik rendelkeznek ama vitathatatlan józan
ésszel, neveléssel és müveltséggel, mely szükséges ahhoz, hogy az öncsalástól
megvédjék magukat; azon kétségbevonhatatlan becsületességgel, mely távoltartja
tölük mások becsapásának legcsekélyebb gyanúját, oly szavahihetöséggel és
akkora tekintéllyel mások szemében, hogy sokat vesztenének, ha hazugságon érnék
öket; akiknek a tanúsága egyúttal oly dolgokra irányul, melyek annyira
nyilvánosan és a világ egy annyira ismert pontján estek meg, hogy felfedezésük
mások részéröl is elkerülhetetlen lett volna". Hume itt igen magas mércét állít fel.
De az ilyen mérce kétségtelenül jogos épp ezen a területen, ahol öncsalás,
tévedés és becsapás oly könnyen elöfordulhat és ahol az igaz állítás igénye
ennyire kategórikus. (ii) Másodjára Hume egy pszichológiai tényezöt említ: az ember
azzal a különös hajlammal van megáldva,
hogy azt, ami végletesen furcsa és csodálatba ejtö, épphogy nem nagyobb
bizalmatlansággal szemléli, hanem annál készségesebben ad hitelt neki. Hume ezt
így fejezi ki: "A meglepetés és a csodálkozás affektusa, mely a csodák
alapján jön létre és kellemes érzelmi izgalmat jelent, szemlátomást arra
hajlamosít, hogy éppenséggel higgyünk azokban az eseményekben, melyekböl
származik." Aki századunkból [a 20. századból]
kíván példákat, emlékezzék csak vissza a repülö csészealjakról szóló
beszámolókra. (iii) Csodákról szóló beszámolókat
föként tudatlan és barbár népeknél találunk, a hitet bennük viszont kétségkívül
civilizáltaknál is. Azokról azonban, amik vallásos csodákról szólnak, kiderül,
hogy öket "tudatlan és barbár elödöktöl vették át." Hume itt egy egyként
egyszerü és paradox szituációt tár elénk: mielött
még a népekben kialakulhatott volna egyfajta kritikus beállítódottság és a
racionális felülvizsgálás hagyománya, ezek a beszámolók már szert tettek volt a hiteles
nézetek megrendíthetetlen tekintélyére. Ha már akkor az emberek
rendelkezésére álltak volna a racionális ellenörzés mai eszközei, ezeknek a
beszámolóknak legkisebb esélyük sem lett volna arra, hogy higgyenek bennük. (Ma
kevesebb is a csoda, legalábbis már nem terjednek el oly széles körben.) (iv) A különbözö vallások ellentmondanak egymásnak. Az általuk
támasztott igények ezért kölcsönösen lerombolták egymást. Egy csodáról szóló
beszámoló igazsága, mely Jézus Krisztus és tanítványainak vallási tekintélyét
van hivatva biztosítani, maga után vonná minden csodatétel hírének hamisságát,
melynek viszont Mohamed és az ö tanítványainak tekintélyét kellene
alátámasztania. Hume ehhez azt az irónikus megjegyzést füzi, hogy ez hasonló
olyan törvényszéki tárgyaláshoz, melyben számos tanú lép fel és ezek mindegyike
az összes többit hazugnak nevezi. (v) Az, ha egy csodahírt arra
használnak fel, hogy egy új vallást vezessenek be vagy egy már meglévöt még
biztosabb alapokra helyezzenek, ez már magában véve ok a szkepszisre: sok
embernek erös szükséglete a vallásos hit, és a tapasztalat azt mutatja, hogy
emiatt különösen könnyen megtéveszthetök. Hozzá lehetne még tenni, hogy sok
vallás tanításának része az, hogy a hiszékenység erény, míg a kétely és a
kritikus távolság bünnek számít. Hume itt voltaképpen egy tömegpszichológiai folyamatot vázol: a hitbéli meggyözödések önfelerösítését: elöször gyenge
meggyözödés jön létre e téren; az említett oknál fogva [a hitre irányuló
szükséglet következtében, H. A.] ez a kezdetben gyenge hit [a hiszékenység
segélyével] tendenciálisan felerösíti önmagát és végül megrendíthetetlen
meggyözödésbe megy át. (II) Hume föérve Hume itt egy olyan elvet használ
fel, melyet a tetszés szerinti tárgyakra vonatkozó tanúvallomások logikai és
ismeretelméleti elemzése alapján nyer. A kiindulópontot egy nyelvfilozófiai
megfontolás képezi: amennyiben a nyelvet beszámolásra használják, akkor hajlunk
arra, hogy hitelt adjunk annak, aki beszámol. Tesszük ezt azért, mert
egyszerüen a hiteles beszámoló a normális eset. Lélektani hátterét ennek az a
meggyözödésünk képezi, hogy a kérdéses személy nem számolna be az adott
dologról, ha az egyáltalában nem így lenne. Beszámolója
(feltéve természetesen, hogy helyesen értettük azt, amit mondott) ténylegesen csak két esetben lehet téves: ha az illetö téved vagy ha tudatosan be akar minket csapni.
A törvény elött csak ezt a két lehetöséget veszik figyelembe. A bíró felteszi
magának a kérdést: Valószínü, hogy a tanú tévedett? Valószínü, hogy hazudik? Ha
mindkettö valószínütlen, akkor az is valószínütlen, hogy olyasvalamiröl számol
be, ami egyáltalában nem történt meg. Az, hogy egy törvényszéki tárgyalásnál,
legalábbis legtöbb esetben, lehet egy ilyenfajta megfontolásra szorítkozni,
azon alapszik, hogy ott általában csak "normális eseményeket" tárgyalnak, tehát
olyasmit, ami újra meg újra megtörténik. Csodák
esetében azonban hozzájön ehhez egy egészen új, törvény elött
elhanyagolható aspektus: latolgatnunk kell a bensö valószínüségét,
ill. valószínütlenségét annak, amiröl
a beszámoló szól. Az ennek során tölünk felhasznált elv így hangzik: minél kisebb a bensö valósínüsége annak,
amiröl beszámolnak, annál megbízhatóbbnak kell a tanúságnak lenni, hogy
higgyünk is benne. Azon esetben tehát, ha valószínütlen
dologról számol be valaki, két valószínütlenséget kell egymással összevetnünk.
Pontosabban, felelnünk kell a következö kérdésre: " A következö két eset közül
egészében véve melyik valószínütlenebb: (a) az-e, hogy az adott
személy beszámol erröl, anélkül, hogy ez így lenne, tehát hogy téved
vagy hazudik? vagy pedig (b) az, hogy beszámol
erröl és ez így is van, hogy tehát az adott esemény minden bensö
valószínütlensége ellenére mégis megtörtént?" Röviden: Ha magában véve
valószínütlen dologról számol be valaki, fel kell tennünk a következö döntö
kérdést: vajon még valószínütlenebb-e az,
hogy a beszámoló alanya téved vagy hazudik? Ehhez meg hozzájön Hume két további
gondolata. A valószínütlenség fokát a
dolgok normális menetén kell
lemérnünk, azaz az általunk eddig megismert természeti törvényeken. A csodák olyan események, melyek a szó
szoros értelmében konfliktusban vannak a természeti törvényekkel. (Nekünk itt
nem kell belebocsájtkoznunk, úgy mint Hume-nak ezen a ponton, az ö indukcióval
kapcsolatos gondolataiba. Teljesen elégséges az a feltevés, hogy egy természeti
törvényt csak akkor fogadunk el, ha rá nézve empirikus bizonyítási alappal
rendelkezünk, hogy itt a mi szóhasználatunkkal éljünk.) Ez nem kevesebbet
jelent, mint a következöt: egy csodának ahhoz, hogy csodaszámba menjen, oly
valószínütlennek kell lennie, amennyire bármi egyáltalán az lehet, feltéve,
hogy logikailag e valószínütlenség még egyáltalában lehetséges. Más szóval:
semmi sem lehet valószínütlenebb, mint egy csoda. Az ezzel versengö valószínütlenség
tehát, hogy ti. a beszámoló alanyát becsapták vagy hogy az tévedett, legfeljebb
éppoly nagy lehet, mint a csoda valószínütlensége. Ténylegesen azonban e
valószínütlenség még éppoly nagy sem lehet, mint a csodáé, hiszen az, hogy valakit becsaptak vagy hogy az tévedés áldozata, nem
mond ellent semminö természeti törvénynek! Épp ezt mutatják a felsorolt
mellékérvek. De még ha a két valószínütlenség egyformán nagy lenne is, ezek
kölcsönösen érvénytelenítenék egymást. És egyik esetben sem lenne racionális
latolgatás esetén pozitív okunk arra, hogy higgyünk a csodáról szóló beszámolóban. Aki Hume érvelésével vitába akar szállni, annak figyelembe
kell vennie, hogy az ismeretelméleti jelleggel
bír: Hume nem támaszt igényt annak a bebizonyítására, hogy csodák nem
történhetnek, hanem csak arra, hogy sohasem lehet eléggé jó okunk annak a feltételezésére,
hogy megtörténtek. Ettöl élesen
elválasztandó lenne egy érvelés, melynek értelmében csodák sohasem
történhetnek. Lehetséges lenne-e vajon felhozni egy ilyen erösebb érvet? Ahhoz,
hogy ezt a kérdést tisztázzuk, alaposabban szembe kell néznünk a "csoda"
fogalmának definitórikus problémájával. A csoda fogalma nem tudna
hagyományos funkciójának megfelelni, annak ti., hogy biztosítsa bizonyos
vallásos állítások igazságigényét, ha aláesnék mindaz, ami szokatlannak tünik.
A definiciónak azt az alkotórészét tehát, mely szerint természeti törvények
megsértéséröl van szó, meg kell öriznünk. Ehhez viszont a természeti törvény
fogalmát kell megfelelö módon értelmeznünk. Természeti törvények azt a módot
írják le, ahogy a világ dolgai viselkednek (ezekbe beleértve az embereket is),
ha magukra vannak hagyva, azaz ha külsö behatás nem éri öket. Ezt "a
világtörténés természetes rendjének leírása" névvel is illethetjük. Csodával van dolgunk, ha olyasvalami
történik, ami e természetes rendtöl eltér. Mackie véleménye szerint a
természetes történésbe való beavatkozás gondolata sem homályos: a természetes
világon belül lehetségesek ún. zárt
rendszerek, melyeken belül mindaz, ami bennük történik, egyedül olyan
tényezökböl indul ki, amik e rendszereknek szerves részét képezik és hatásukat
a bennük érvényes törvényeknek megfelelöen fejtik ki. Kívülröl származó
behatások ez esetben létrehozhatnak olyan változásokat, amilyeneket a rendszer
önmagától nem hozott volna létre. Tekintsük mármost az egész természetes világot egy ilyen idölegesen lezárt
rendszernek. Ha most valami behatással van erre a természetes világra mint
egészre, akkor természetfölötti
beavatkozással van dolgunk. Mackie azonban utal egy további
ismérvre, mely hozzátartozik a csoda teljes fogalmához és melyet különösen
problematikusnak érezhetünk: a csodás esemény számára az is konstitutív, hogy tudatosan akarják; egy istenség vagy egy
másfajta természetfölötti lény szándékainak megvalósulásáról kell, hogy szó
legyen. A kauzalitásnak nincs olyan hagyományos elmélete, mely ilyesmit alá
tudna támasztani; ez azt tételezi ui. fel, hogy valamilyen létezö képes a maga
szándékait közvetlenül, fizikai segédeszközök nélkül megvalósítani. Megjegyzés: Aki a csoda
fogalmának ezen aspektusa vagy más aspektusai alapján egyáltalában nem hajlandó
élni ezzel a fogalommal vagy az ún. csodákban nem lát egyebet, mint ismert
törvények falszifikációját, az a jelen
összefüggésben nagyon is képviselheti
ezt az álláspontot. Hiszen ez az aspektus a teizmus felfogásán nem javít, hanem
csak ront. Hume érvelése során legalábbis megengedi, hogy csodák lehetségesek,
és csak a csodákról szóló beszámolók
szavahihetöségével száll vitába. Ha valaki csodákban egyáltalában nem hisz -
akár azért, mert ezt a fogalmat zavarosnak vagy mert a csodák megtörténtét
eleve lehetetlennek tartja -, akkor egyáltalán nem kell foglalkoznia a teizmus
mellett szóló ama érvekkel, melyek csodákról szóló beszámolókra támaszkodnak. Mackie szerint Hume megfontolásaihoz
hozzáfüzendö még néhány azokat kiegészítö és megszorító megállapítás. Elvben
kiindulhatunk abból, hogy Hume általános
elve egy tanúságtétel értékelését illetöen lényegét tekintve helyes: két valószínütlenséget kell
egymással szembeállítanunk, jelesen a tanúsitott esemény valószínütlenségét és
annak a valószínütlenségét, hogy a tanú téved vagy hogy hazudik. Itt
alkalmazásra kerül egy általánosabb elvböl levont következtetés: több kínálkozó
hipotézis közül azt kell választanunk, amelyik a legjobb és legátfogóbb
magyarázattal szolgál valamennyi empirikus bizonyítási alap(adat) számára. És most halljuk a beígért kiegészítö
megjegyzéseket: (1) Itt az ismeretelméleti
valószínüség, ill. valószínütlenség fogalmával operálunk. Ezt mindig
viszonyítanunk kell az információk adott szintjéhez. Hume érvelése ennek
ellenére hibátlan marad. Azt mondja ki ugyanis, hogy még ha a tanúk szavahihetösége természeti törvény lenne is, akkor
sem lenne ésszerü dolog csodákban hinni. (2) Mackie rámutat arra, hogy
különbséget kell tennünk két dolog között.
Az egyik annak a megítélése, hogy a mindenkor kínálkozó hipotétikus
törvények közül melyeket kell a rendelkezésünkre álló "bizonyítékanyag" alapján
elfogadnunk; a másik e bizonyítékanyag súlyának méltatása. De itt, mondhatnók,
csak egy tisztán ismeretelméleti problémával van dolgunk, és egy elemzésnek,
mely a csodákról szóló beszámolók relevanciájával foglalkozik a teizmus
igazolására nézve, nem feladata az, hogy ilyen részletkérdéseket pontról pontra
megtárgyaljon. (3) Elsö pillantásra analóg
megjegyzés tünik helyénvalónak Mackie egy további, Hume-on gyakorolt
kritikájával kapcsolatban, közelebbröl a kritikájával annak, ahogy Hume leírja
egy prognózis vagy egy prognosztikus céllal felhasznált természeti törvény
bizonyítására szolgáló okokat. Itt is javára lehetne írni Hume-nak, hogy e
kérdés pontos megtárgyalása az
ismeretelmélet területéhez tartozik s ezért a
jelen összefüggésben mindenképpen tárgyalható lerövidített és nem egészen
pontos formában. A dolog azonban nem ilyen egyszerü, mivel annak is, aki kiáll
egy csoda mellett, szüksége van a jól megalapozott természeti törvény fogalmára
azon állításához, hogy egy állítólagos esemény csoda volt, azaz egy természetfölötti beavatkozás megszegett
bizonyos természeti törvényeket. (Mackie ezt így fogalmazza meg: Aki meg akar
védeni egy csodát, az nem szorítkozhat arra, hogy kételkedjék ama természeti
törvényre vonatkozó tudásunk megalapozottságában, melyet az állítólagos csoda
megszegni látszik, hanem neki magának ki kell mutatnia, hogy egyáltalában
természeti törvényröl van szó, különben a közölt esemény nem lenne csoda.) (4) Fontos empirikus bizonyító ok
két (vagy több) egymástól független
tanú beszámolója. Ezt az aspektust Hume nem tárgyalja, elméletét ezért ennek
megfelelöen ki kell egészíteni. Két független tanú természetesen lényegesen
több, mint két egyformán jó tanú. Hiszen azok a lehetséges magyarázatok,
melyekkel élhetne az ember csak egy
tanú esetében - tévedett, rosszul emlékszik vagy hazudik - most már oly könnyen
nem lehetségesek, mivel az embernek meg kell birkóznia azzal a járulékos feladattal, hogy
megmagyarázza, hogyan jöhetett létre megegyezés a két tanú beszámolója között,
ha a közölt esemény egyáltalában nem történt meg. Itt arra az elvre hivatkozik
az ember, hogy több téves beszámoló megegyezése valószínütlen. A csoda
problémájára nézve ennek kettös jelentösége van: elöször is azt mutatja, hogy
van a tanúságtételnek egy bizonyos faja,
melynek a súlya nagyobb, mint azt Hume megfontolásai alapján hinnök; másodjára
azt, hogy több beszámoló esetén igen alaposan megvizsgálandó, vajon ténylegesen függetlenek-e azok egymástól, hogy tehát nem került-e
sor valamiféle nmegállapodásra köztük, hogy nem befolyásolták-e kölcsönösen
egymást, stb. Vélhetöleg az utóbbi képezheti minden állítólag egymástól függetlenül létrejött csodahír igazából gyenge
pontját. Összefoglalva:
Annak, aki egy eseményröl azt állitja, hogy csoda, kettös bizonyítási terhet
kell viselnie. Elöször is ki kell mutatnia, hogy az esemény megtörtént, s aztán
azt, hogy ez az esemény ellentmond a természeti törvényeknek. A különleges
nehézsége annak, hogy valaki e kettös bizonyítási teher követelményének meg
tudjon felelni, abban áll, hogy mindaz, ami arra utal, hogy egy természeti
törvény megsértésére került sor, ugyanezen
oknál fogva rendkívül valószínütlenné teszi azt, hogy az esemény
ténylegesen megtörtént. Ellenlábasa, aki kétségbe vonja, hogy csodával van
dolgunk, ezért elvileg két stratégiát
alkalmazhat: (a) Megengedi ugyan, hogy az esemény
ténylegesen megtörtént, de azt állítja, hogy az a természet törvényeivel
összhangban van (mint pl. abban az esetben, ha valakit halottnak hittek, de
csak tetszhalott volt). (b) Megengedi ugyan, hogy a közölt
esemény a természeti törvények megsértését implikálta volna, de azt állítja,
hogy épp ezen oknál fogva gyanítható, hogy egyáltalában nem történt meg. Valamit Hume alkalmasint nem vett
figyelembe, mégpedig azt az esetet, ha az embernek egyáltalában nem kell más
tanúságára hagyatkoznia, hanem maga volt
tanúja egy csodának. Mackie szerint azonban ez nem jelent nagy különbséget.
Legegyszerübben ez annak az alapján látható be, hogy az embernek ez esetben is
elvileg az elsö imént említett stratégiát vagy tetszése szerint a második
stratégia egy részét lehet alkalmaznia. Elsö esetben az esemény talán
ténylegesen megtörtént, de összhangban van a természeti törvényekkel, mindössze
arról van szó, hogy az illetö nem ismerte a pontos körülményeket vagy más
törvényeket tételezett fel, mint amik hatékonyak voltak. A második esetben nem
kell ugyan mások tanúságára hagyatkozni, de mégiscsak saját érzékeire, és azok
csalókák lehetnek. Hogy személyes jelenlét esetén is meg lehet téveszteni az
embert , azt mindenki tudja, akit már egyszer egy büvész félrevezetett. |