Wolfgang Stegmüller: John L. Mackie a teizmus csodájárólHorn András fordításaKövetkező fejezet >> 4. Történelmileg egyszeri érvek3. Ontológiai bizonyítékok (I) Anzelm bizonyítéka és Gaunilo
kritikája Anzelm érvelése tisztán logikai
jellegü. Ki akarja vele mutatni, hogy a hitetlenség a teisztikus Istent
illetöen nem tartható fenn ellentmondás nélkül. Az érv a reductio ad absurdum
logikai formájával rendelkezik. Fiktív ateista ellenfélként a 14. zsoltár balgatagja
lép fel, aki "azt mondja az ö szívében: Nincs Isten." Anzelm egy Istent oly lényként definiál, akinél nagyobbra nem vagyunk képesek gondolni. (Hogy mellékes
dolgok elleni kifogásoknak eleve elejét vegyük, Anzelm átváltását a
határozatlan megjelölésröl a határozottra [egy Isten vs az Isten] itt nem követjük.) Indirekt bizonyításának az a célja,
hogy kimutassa: van ilyen lény. Azok
a további kérdések, hogy csak egyetlen ilyen lény létezik-e és hogy e lény
azokkal az attribútumokkal is rendelkezik-e, melyeket hagyományosan Istennek
tulajdonítanak, Anzelm számára alárendelt jelentöségüek. Nyilvánvalóan az a
felfogása, hogy mihelyt az ö
bizonyítása sikerrel járt, mindezeket a kérdéseket megokoltan igen-nel lehet
megválaszolni. Anzelm eleve feltételezi, hogy a
balgatag érti ezt a kifejezést: "egy lény, akinél nagyobbra nem vagyunk képesek
gondolni". Ha ez így van, akkor ez a lény létezik legalábbis a balgatag tudatában vagy gondolkodásában,
mégpedig mint tudatának tárgya. A
balgatag, így Anzelm, ezt meg fogja engedni, de azt fogja állítani, hogy egy
ilyen lény csak a tudatában létezik
(ill. az ö tudatában és talán még más
emberek tudatában is), mint ahogy egy kép, melyet egy festö kigondolt magának,
de még meg nem festett, csak a festö tudatában létezik. Ez esetben azonban, így
folytatja Anzelm a maga érvelését, egy ilyen lényröl lehet azt gondolni, hogy nem csak a tudatban, hanem a valóságban
is létezik. De egy ilyen a valóságban is létezö lény nagyobb lenne, mint
egy pusztán a tudatban létezö. A balgatag ellentmondásba keveredik, mihelyt
feltételezzük róla, hogy a kiindulópontul szolgáló kifejezést megértette.
Egyfelöl ugyanis azt állítja, hogy egy oly lényre gondol, akinél nagyobbra
gondolni nem lehet; másfelöl ha azt mondja, hogy e lény csak a tudatban
létezik, akkor el kell ismernie, hogy lehet e lénynél nagyobbra is gondolni,
ti. egy ennek megfelelö lényre, aki a valóságban is létezik. Vegyünk elöre három problematikus
pontot: (i) Anzelm a legnagyobbb
természetességgel átcsúszik egy
kifejezésröl egy másikra, ami állítólag azzal egyértelmü, ti. arról, hogy "a
balgatag megérti ezt a kifejezést: ‚egy lény, akinél nagyobbra gondolni nem
lehet‘", arra, hogy "létezik a
balgatag tudatában tudata tárgyaként
egy lény, akinél nagyobbra gondolni nem lehet". Ezzel azonban elkötelezi magát
az "egy nyelvi kifejezést megérteni" vagy az "arra gondolni, amit ez a
kifejezés jelent" fordulatok egy meghatározott értelmezése mellett. De hogy ne
tereljük el a figyelmet a lényegröl, engedjük meg vagy azt, hogy ez az átcsúszás
legitim, vagy azt, hogy megkerülhetö anélkül, hogy ezzel az anzelmi érvelés
magván csorba esnék. (ii) Anzelm eleve feltételezi, hogy
egy dolog léte hozzájárul a nagyságához. Engedjük ezt is meg. (iii) Nagyobb súlya van annak az
ellenvetésnek, hogy Anzelm saját csapdájába esik, amennyiben ellentmondásba
kerül önmagával: ö is azt mondja utóvégre, hogy a balgatag tudatában létezik
egy lény, akinél nagyobbra gondolni nem lehet; egyúttal azonban azt állítja,
hogy gondolhatunk valamire, ami ennél nagyobb. Anzelmnek ezt el kellene fogadnia és
ezzel egyúttal szembeszállna az elsö ellenvetéssel, amennyiben azt, hogy a
balgatag tudatában egy lény létezéséröl beszélünk, ö pusztán a következö mondat
nyelvi variánsaként fogja fel: "A balgatag elképzel egy lényt (vagy: gondol egy
lényre), akinél nagyobbra nem lehet gondolni". Ha elfogadja ezt a javaslatot,
akkor érvét úgy fogalmazhatná át, hogy az
ellentmondás teljesen a balgatag gondolkodásába (tudatába) helyezödjék át, mégpedig a következöképpen: "A
balgatag elképzel egy oly lényt, akinél nagyobbra nem lehet gondolni, viszont
pusztán tudati tárgyként képzeli el öt, csak tudata tartalmaként. Rá ugyanis
mint pusztán tudati tárgyra gondolni annyit tesz, mint oly lényre gondolni,
akinél nagyobbra igenis gondolhatunk, ti. egy oly lényre, aki reálisan is
létezik." Ennek az átfogalmazásnak és az
említett engedményeknek ellenére sem állja meg Anzelm érve a helyét. A (ii)
alatti feltételezés értelmében, melyet érvényesként tüntettünk fel, a balgatag
csak akkor alkotna ellentmondásos gondolatot, ha egy a valóságban nem létezö
lényre gondolna, akinél nagyobbra gondolni nem lehet. De ebbe a csapdába a
balgatagnak nem kell beleesnie. Nem kell egyébre gondolnia azon kívül, ami az
Anzelmtöl használt kifejezés értelmében amúgyis bennfoglaltatik, más szóval nem kell e lény nemlétét belevennie annak
fogalmába. Valójában függetlenül e fogalom tartalmától azt gondolja és azt
mondja, hogy egy effajta fogalomnak nincs realizációja (nincsen rá példa). Ez a
megelözöleg alkotott fogalomtól független ítélet semmiképp sem kötelezi öt
arra, hogy a nemlétet belevegye a maga fogalmának tartalmi jegyei közé. Ez már
nem más, mint az egész probléma megoldása a balgatag javára. Anzelm érvelésével szemben egy
Gaunilo nevü szerzetes kísérletet tett arra, hogy megvédje a balgatag
álláspontját. Ebben a kritikában sok a homályosság. De egy példa, melyet
Gaunilo felhoz, nagyon is világos: ha Anzelm érvelése megállná a helyét, akkor
Gaunilo szerint azt is bebizonyíthatnánk, hogy "létezik valahol a világtengerben
egy pusztán elképzelt ‚lakatlan sziget‘, mely felmérheteten nagyszerüségével
felülmúl minden más lakott országot" - a
tényleges létezés ui. az effajta mindent túlszárnyaló nagyszerüségnek lényegi
eleme. Mackie szerint ez valóban megsemmisítö ellenvetés. Anzelm természetesen
nem ismerhette el, hogy a lakatlan sziget létezése ílymódon bebizonyítható
lenne. Gaunilo ellenvetésének mindazonáltal van egy gyenge pontja: csak arra
mutat rá, hogy valami Anzelm
érvelésében nem lehet helyes, viszont nem mutatja ki, miben rejlik ez a hiba. Anzelmnek volt egy ellenvetése ezzel az ellenvetéssel szemben.
Azt mondotta: Elvégre lehetséges egy oly
lényre gondolnunk, akiröl nem gondolható, hogy nem létezik. Ma ezt így
fejeznénk ki: egy lényre, akinek a léte
fogalmilag szükségszerü. És egy ilyen lény nagyobb, mint egy olyan másik,
akiröl gondolható, hogy nem létezik. Következésképpen: egy lényre, melynél
nagyobbra nem gondolhatunk, nem tudunk
mint nemlétezöre gondolni, ellentétben a lakatlan szigettel, amire mint nemlétezöre
nagyon is tudunk. Mackie szerint a korábbi kritika itt
magasabb szinten megismételhetö. Kezdjük annak az elismerésével, hogy létezik a
következö fogalom: "egy lény, akinél nagyobbra nem lehet gondolni és akire mint
nemlétezöre nem lehet gondolni". Ismét feltehetö a kérdés, hogy ez a fogalom megvalósult fogalom-e vagy van-e rá példa.
Ha azt mondom, hogy nem megvalósult fogalom, nem mondok ellent önmagamnak.
Másként fogalmazva: Ha azt mondom, hogy egy lény, aki ez alá a fogalom alá
esik, nem létezik, akkor ez nem
ugyanaz, mint ha azt a gondolatot, hogy "rá nem lehet mint nemlétezöre
gondolni", belevonnám egyebek mellett e lény fogalmába. (Ha az utóbbit
megtenném, akkor tényleg ellentmondás keletkeznék, ti. akkor azt állítanám,
hogy egy lényre, akire mint nemlétezöre nem gondolhatunk, gondolhatunk mint
nemlétezöre - és ez ellentmondás.) Anzelmmel szemben azonban csak ezt állítjuk:
Nincs olyan lény akire (vagy amire) ne
lehetne mint nemlétezöre gondolni. (II) Descartes bizonyítéka és Kant
ellenvetései Descartes gondolatmenete a következö
lépésekböl áll. Szellememben egy mindennél tökéletesebb létezö képzetére
bukkanok. Ezen keresztül legalább ugyanolyan világossággal és egyértelmüséggel,
mint ahogy minden matematikai tételt megértek, megtudom, hogy egy ilyen lény
ténylegesen és örökkévalóan létezik. A létezés ugyanis a tökéletesség egy
formája s ezért egy olyan lény, amely (vagy aki) nem léteznék, kevésbé lenne
tökéletes. Igaz ugyan, hogy minden más dolognál lét és lényeg (egzisztencia és
esszencia) között különbséget tudunk tenni, más szóval azon kérdés, hogy egy
lehetséges dolog milyen természettel rendelkezik, és azon kérdés között, vajon
az ténylegesen létezik-e. De bebizonyosodik, "hogy Isten léte éppoly kevéssé
elválasztható lényegétöl, mint a völgy képzete a hegyétöl". Mackie erröl lakonikusan a
következöt mondja: Még az is, aki szeretne teista lenni, érezni fogja, hogy ez
túl szép, semhogy igaz lehetne. Egyébként Descartes illusztrációja sem
helytálló, mivel egy hegy síkságból vagy
a tengerböl is kiemelkedhet. Descartes érvelése a következö
struktúrán látszik alapulni. Az "Isten"-fogalom per definitionem magában
foglalja jelentése részeként azt, hogy ‚létezö‘. "Isten nem
létezik" tehát ezt jelentené: "a létezö x nem létezik". Mivel ez a mondat ellentmondásos,
ezért az elsö mondat is az. Ennélfogva mindkettöt el kell vetnünk és azt a
mondatot, hogy "Isten létezik", helyben kell hagynunk. Ha ez lenne minden, ami erröl az
érvelésröl mondható, akkor itt téves következtetésröl lenne szó, ti. ílymódon
könnyüszerrel bebizonyítható lenne bárminek a létezése, ami az embernek éppen
eszébe jut. Például: egy Vénuszlakó olyan intelligens lény, mely a Vénusz
bolygón lakik. Oka van az embernek arra, hogy ilyen lények létezésében
kételkedjék. Ezért most bevezetjük a ‚re-Vénuszlakó‘ új fogalmát (a "reális
Vénuszlakó" értelmében). Tegyük fel ennek megfelelöen, hogy ez az új fogalom
magában foglalja a létezést, mint jelentése egy részét, míg a fennmaradó rész
ugyanazt jelenti, mint az, amit "Vénuszlakón" értettünk. Az a mondat, hogy a
"re-Vénuszlakó nem létezik", ellentmondásos lenne, úgyhogy arra kellene
következtetnünk, hogy létezik legalább egy intelligens lény a Vénuszon. Descartes megkísérelhetné
elhatárolni a maga érvelését ettöl a téves következtetéstöl, mégpedig
alkalmasint a következö módon: "re-Vénuszlakó" mesterséges fogalom abban az
értelemben, hogy tartalmi elemeit önkényesen állítottuk össze. Nem úgy az
"Isten"-fogalom esetében: a végtelen tökéletesség minden formája egységet
alkot, közülük egy sem érthetö a többi nélkül s lényegüket a többitöl
függetlenül adekvátul megragadni nem lehet. Descartesnak tehát egy fontos
feltételezést kell érveléséhez hozzáfüznie, jelesen azt kell állítania, hogy
az, aki Isten e fogalmával rendelkezik, tudatában van egy objektív
szükségszerüségnek, mely a tökéletesség minden lehetséges fajtáját, beleértve a
létezést is, felbonthatatlan egységbe foglalja. De persze megkérdezhetnénk,
honnan ez a bizonyosság, hiszen a tökéletesség e fajairól elismerten csak
homályos képzeteink vannak. Kant e bizonyítás ellen ellenérveket
hozott fel. Egészében véve, úgy tünik, négy ellenvetés járt a fejében: Az elsö ellenvetést a Tiszta ész
kritikájának következö szövege (A 594f) tartalmazza: "Ha egy [alany és
állítmány közti] azonosságot tételezö ítélet állítmányát érvényen kívül
helyezem és alanyát érvényben tartom, akkor ellentmondás jön létre. … Ha
azonban az alanyt az állítmánnyal együtt helyezem érvényen kívül, akkor nem jön
létre ellentmondás; nincs ugyanis immár semmi, aminek ellent lehetne mondani. …
Isten mindenható; ez szükségszerü ítélet. A mindenhatóságot nem lehet érvényen
kívül helyezni, ha ti. egy istenséget, azaz egy végtelen lényt tételeztek,
melynek a fogalmával azonos amannak [ti. a mindenhatóságnak, H. A.] a fogalma.
Ha azonban azt mondjátok: Nincs Isten, akkor sem a mindenhatóság, sem bármely
más praedicatum nincs adva, hiszen valamennyit az alannyal egyetemben érvényen
kívül helyeztétek, és ebben a gondolatban nem található a legcsekélyebb
ellentmondás sem". Persze feltehetö a kérdés, hogyan
lehet Kant oly biztos abban, hogy egy negatív létezésre vonatkozó,
egzisztenciális állítás, tehát egy "nem létezik egy x" alakkal rendelkezö
ítélet nem lehet önmagának ellentmondó - és ezáltal egy "létezik egy x" alakú
pozitív egzisztenciális állítás nem lehet analitikus. Ha Kant csak azt akarta
mondani, hogy ellenfele be szeretné bizonyítani azt a tételt, miszerint
"létezik egy abszolúte szükségszerü lény" és hogy ennek során nem
feltételezhetö a Kanttól imént elvetett tétel [ti. az, hogy "Nincs Isten"
ellentmondást tartalmaz, H. A.] körben forgó bizonyítás nélkül, akkor csak még
egy bizonyítási terhet rakott volna ellenfele vállára, de nem mutatta volna ki,
a szóban forgó szakasz címében foglalt bejelentésnek megfelelöen, egy ontológiai
bizonyíték lehetetlenségét. A második ellenvetést az A 597-ben találjuk: "Már azzal az
ellentmondás hibájába estetek, hogy egy dolog fogalmába, melyre csupán mint
lehetségesre gondoltatok, már eleve belevittétek - bármily fedönév alatt is -
létezésének a fogalmát". Az állítólagos ellentmondás itt abban állna, hogy
Descartes ugyan azt állítja, ö szellemileg
nyitott a "van Isten vagy nincsen?" kérdésre adandó választ illetöen,
valójában azonban a "végtelenül tökéletes" kifejezés álarcában mégiscsak
belopja a létezés fogalmát annak a leírásába, hogy "Isten" mit jelent. Mackie
szerint ez a kritika nem fair. Descartes nem
tesz úgy, mintha szellemileg nyitott lenne a választ illetöen, hanem teljes
bizonyossággal azt állítja, hogy Isten fogalma önmagában garantálja létezését.
Azzal azonban - így folytathatná Descartes a kritikára adott válaszát -, hogy
ilymódon nem lehet nyitott, még
korántsem tételezi fel már eleve azt, amit be akar bizonyítani. Descartes
egyenesen azt állíthatná, hogy ellenlábasával szemben épp azt az érvet nevezi
meg, amely kimutatja, hogy e kérdésben miért nem lehet nyitott. A harmadik ellenvetés, melyet az A 598-ban találunk és mely az
analitikus és szintétikus ítéletek közti különbségre épül, radikális. Kant itt
azt állítja, hogy minden értelmes embernek el kell ismernie, hogy nincsenek
analitikus és igaz egzisztenciális
kijelentések. Mivel ezt semmi módon nem okolja meg, így egyszerüen csak tagadja
azt, amit ellenlábasa állít. Annak ugyanis ténylegesen az a felfogása, hogy
igenis létezik legalább egy analitikus és igaz egzisztenciális kijelentés,
mégpedig az, hogy létezik egy Isten. Manapság az ellenfél e kanti kritika
elvetését úgy okolhatná meg, hogy az aritmetikára és az aritmetika frege-i
értelmezésére hivatkoznék. Tehetné ezt két lépésben: 1. Léteznek analitikus és
igaz egzisztenciális kijelentések az aritmetikában. Például a következö: van
egy prímszám 10 és 20 között. 2. Frege azon a nézeten volt, hogy az aritmetikai
igazságok valamennyien analitikusak. És Frege-t mégiscsak azokhoz kellene
számítanunk, akikröl legalábbis úgy tünik,
hogy az értelmes emberekhez tartoznak. Kant negyedik ellenvetése vélhetöleg a legbefolyásosabb volt és az is
maradt. Az ontológiai bizonyíték bonyolult problematikája láttán Kant kénytelen
volt az egzisztenciális kijelentések logikáját behatóbban megvizsgálni. Úgy
tünik, Kant itt egy fontos felfedezést tett, nevezetesen azt, hogy a nyelvtan
logikai azonosság látszatat kelti, ahol pedig semminö azonosság nincsen adva.
Ezt a látszatot elösegíti, hogy a "lenni" segédigét kétféle módon használjuk,
mégpedig mint a praedicatio eszközét [avagy kopulát, pl. "Apám orvos volt"] és mint a létezés kifejezésének
eszközét. E látszatnak még az is kedvez, hogy a "létezik" ige nyelvtani
szempontból állítmány, pl. olyan mondatokban, mint "ez a ház létezik a
valóságban", "Isten létezik", "léteznek test nélküli szellemek" (teljesen
analóg módon mint a "mindenható" vagy "sárga" szavak az "Isten mindenható", "Ez
a ház sárga" mondatokban). De Kant félúton megállt.
Hangsúlyozza, hogy a "létezik" nem praedicatum. Akkor viszont micsoda?
Csak Frege óta ismerjük az erre adandó pontos választ: a "létezik" szóval a
köznyelvben az egzisztenciális kvantort
fejezzük ki s a "létezik" igét arra használjuk, hogy egy változót meghatározott
módon megkössünk. "Test nélküli szellemek léteznek" eszerint ugyanazt fejezi
ki, mint Vx (Tx ∨SZx), és ezért a köznyelvben helyesebben
fogalmazunk, ha azt mondjuk: "vannak test nélküli szellemek". Helyes mondat
csak akkor jön létre, ha egy praedicatum elé az egzisztenciális kvantort
állítjuk. Ha az egzisztenciális kvantor
elemzését vesszük alapul, akkor az Descartes ontológiai bizonyítékának megadja
a kegyelemdöfést. Ha a létezés az, amit az egzisztenciális kvantor kifejezésre
juttat, akkor a létezés nem lehet sem tulajdonság, sem attribútum és a
tökéletesség egy faja sem, mellyel egy dolog rendelkezhet vagy nem.
Descartes-nak ennek a fényében már nem lett volna lehetösége arra, hogy
megtámadja a re-Vénuszlakó ellenpéldáját. Támadási kísérlete utóvégre így
hangzott: a gondolkodás öt arra tanítja, hogy létezik egy objektív szükségszerüség, mely a tökéletesség minden faját,
beleértve a létezést is, Isten lényegében egymással összeköti (ellentétben a
re-Vénuszlakó fogalmával, mely csak tulajdonságok mestersérges összekapcsolását
jelenti). Ha az egzisztenciális kvantor elemzését vesszük alapul, akkor ebböl
az következik, hogy a létezés egészen más
kategóriához tartozik, mint a tulajdonságok és attribútumok, s hogy ezért a
kérdés, vajon a létezés meghatározott tulajdonságokkal és a tökéletesség
fajtáival szükségszerüen vagy csak mesterségesen kapcsolódik-e össze,
értelmetlen. Ismént másként fogalmazva: Descartes elismeri, hogy minden
dolognál Istent kivéve lényeg és létezés megkülönböztetendö, azt állítja
azonban, hogy Isten az egyetlen kivételt képezi e szabály alól. A létezés
kvantoriális elemzése azt mutatja, hogy e szabály alól kivétel nem lehetséges. Descartes-nak ezután már csak egy kiútja lehetne, mégpedig az arra
való hivatkozás, hogy a kvantumelemzés maga vitatott valami. Ennek az
elemzésnek az ellenfelei azt állítják, hogy "ez a fa létezik", "én létezem",
"Isten létezik" mégiscsak jól megformált és így megengedhetö kijelentéseket
képviselnek, melyek kifejeznek valamit. [Itt tehát ellentétben a feljebb
elhangzott helyességi követelménnyel, a "létezik"-en kívül nincs még egy
praedicatum, mint pl. az "ez a ház sárga" esetében, ami újraírható mint "létezik itt egy ház, ami sárga", H. A.] Ehhez kapcsolódva lehetne
azt állítani - és Descartes valószínüleg ezt tenné -, hogy mégiscsak
elgondolható egy bizonyos fajta dolognak a léte, melynek a számára a létezés
követelmény. Itt nem hagyható figyelmen kivül, hogy ezzel a feltételezéssel
annak, aki ontológiai bizonyítékot akarna felhozni, nehéz bizonyítási terhet
raknánk a vállára: ki kell ui. mutatnia, hogy ez miért van így. Mindenesetre
tény, hogy Descartes ezt nem tette meg. De egy
dolog csak azt mondani, hogy Descartes a megfelelö bizonyítékot nem
szolgáltatta, és más dolog Kant
módjára azt állítani, hogy az ontológiai bizonyítás lehetetlen. Az utóbbi
számára nem elegendö a Descartes-on gyakorolt ad-hominem kritika. Kezdjük tehát a lehetö legnagyobb
engedménnyel, ami Descartes-tal szemben tehetö. Ez két részböl áll. Elöször is
tegyük fel, hogy van egy olyasfajta általános fogalom X, melyre nézve áll az, hogy az Xség
(kifejezetten vagy hallgatólagosan) létezést követel meg. Másodjára tegyük fel
- hogy már eleve megakadályozzunk egy "re-Vénuszlakó" típusú reductio ad
absurdumot -, hogy van egyfajta objektíve
szükségszerü egység, ahogy azt Descartes állítja, mely a létezést
összekapcsolja az Xség többi tartalmi
jegyével. Ez esetben ugyan nem állítható, hogy "az X nem létezik" mondat igaz, mert hiszen egyenesen kettös
ellentmondást tartalmaz: egyfelöl ui. "az X"
feltételezi, hogy pontosan egy X létezik, másfelöl eleve feltételeztük, hogy
mindaz, amit X-nek nevezünk, létezik.
De ez nem zárja ki a következö kijelentés elfogadását: "Nem áll az, hogy
létezik egy X" avagy rövidebben: "X nincsen". Itt kétségtelenül arra támaszkodunk,
hogy rendelkezünk az egzisztenciális kvantorral, ill. köznyelvi megfelelöivel,
a "van", "létezik", "nincsen" szavakkal. Továbbá még azt is megengedhetjük,
hogy a "létezik" egyes dolgok igazi praedicatumaként is felfogható. Még akkor is, ha az Xség a létezést pontosan abban az értelemben implikálná, melyben
azt Descartes eleve feltételezi, a kérdés még mindig nyitva maradna, hogy
egyáltalában van-e egy X vagy sem; az
az ítélet ui., hogy "X nincsen", még
e mellett a feltevés mellett sem tartalmaz ellentmondást. Ezen alapszik tehát az ontológikus istenbizonyíték lehetetlensége. Lehetséges
lenne ezt az iménti gondolatmenetet úgy felfogni, mint Kant elsö, prima facie
homályos ellenvetésének tisztázását, melyet ö egyébként az A 601-ben még
egyszer összefoglal, és e gondolatmenetet a következöképpen fogalmazni meg: Még
akkor is, ha egy tárgyról alkotott fogalmunk a létezést magában foglalná (amit
Kant elvileg nem enged meg), mi több, azt szükségszerüen foglalná magában (amit
Descartes kíván), Kant kifejezésével élve "változatlanul ki kellene lépnünk e
fogalomból ahhoz, hogy az adott tárgynak létezést tulajdonítsunk". (III) Plantinga bizonyítéka Plantinga érvelése elsö pillantásra
meglehetösen komplikált, mivel a modális logika fogalmaival, kiváltképpen a
lehetséges világ fogalmával él. Ezért arra kell szorítkoznunk, hogy röviden
vázoljuk gondolatmenetét s annak kritikus megtárgyalását Mackie-nél. Plantinga fogalma, a "maximális kiválóság" magában foglalja a
mindentudást, a mindenhatóságot és az erkölcsi tökéletességet, tehát a
tökéletesség valamennyi faját, melyet Descartes döntö jegynek tartott Isten
lényegében. A "felülmúlhatatlan nagyság"
kifejezés ezzel szemben szinonímája "a maximális kiválóságnak minden lehetséges világban". Az érvelés
mármost így hangzik: Létezik egy lehetséges világ, melyben a felülmúlhatatlan
nagyságra példa található. Feltételezés szerint ezért legalábbis egyben
megvalósulásra talál. Következésképp megvalósult
minden lehetséges világban, beleértve a ténylegesen létezöt is. A döntö lépés azon az elven nyugszik, mely szerint az, ami
szükségszerü vagy lehetetlen, nem variálódik egyik világtól a másikig.
Plantinga a maga megfontolásai számára itt azt a rendszert veszi alapul, amit a
szakirodalomban S5-nek
neveznek. Engedjük meg már eleve, hogy ennél a rendszernél a logikai lehetöség
és szükségszerüség megértésére leginkább alkalmas rendszerröl van szó. Más
rendszerekkel szemben ezt az tünteti ki, hogy kijelentésekben egymás után
következö modalitásokat enged meg, melyek azonban mindig egybeesnek egyetlen
modalitással, mégpedig az adott sor utolsó tagjával. Ha L "lehetségest" jelent
és SZ "szükségszerüt", akkor egy p
mondatot illetöen az a komplex kijelentés, hogy "LSzSzLp" ("lehetséges, hogy szükségszerü az, hogy szükségszerü legyen az,
hogy p lehetséges") azonos értelmü
azzal, hogy "Mp" (hogy "p lehetséges"). Plantinga érvelésével Mackie a
következö meggondolásokat állítja szembe: (i) Plantinga világ-indexszel
rendelkezö (world-indexed)
tulajdonságokkal dolgozik. Ezáltal egy lehetséges világ függöségbe kerül más lehetséges világoktól, más szóval a lehetséges
világok immár nem teljesen függetlenek egymástól. Ennek következtében a lehetséges világok töle képviselt rendszere
nem fedi a logikai lehetöségek teljes területét. Ezért nem mondható a következö: mivel az S5 rendszer a logikai lehetöségek és a logikai
szükségszerüségek adekvát logikája, ezért megfelel olyan világoknak is, melyek
világ-indexszel rendelkezö tulajdonságokkal bírnak. Érvelésének egyik lépése
során azonban Plantingának fel kell használnia a fent említett tényt, mely csak
az S5-ben érvényes, hogy
ti. a modális operátorok sorában a legutolsó kivételével valamennyit törölni
lehet. (ii) Ahogy Plantinga maga is
megjegyzi, a "nulla-maximalitás" fogalmának segítségével meg lehet fogalmazni
egy ellenérvet. E fogalom azt a
tulajdonságot jelöli, hogy maximálisan nagy lény nem létezik. Az érvelés így hangzik: létezik egy
olyan lehetséges világ, melyben a nulla-maximalitás exemplifikálva van (és
ezzel a maximális nagyság nincs exemplifikálva). Ha azonban a maximális nagyság
nincs minden lehetseges világban exemplifikálva, akkor egyáltalában nincs
exemplifikálva, azaz a maximális nagyság lehetetlen. Ebböl következik: a két premissza,
mármint "Lehetséges, hogy a nulla-maximalitás exemplifikálva van" (abban az
értelemben, hogy létezik egy lehetséges világ, melyben exemplifikálva van) és
"Lehetséges, hogy a maximalitás exemplifikálva van" (a fentinek megfelelö
értelemben), nem lehet egyként igaz. A következtetés mindkét esetben
önellentmondáshoz vezet, tehát racionalitást feltételezve sem az egyik, sem a
másik esetben nem következtethetünk így. (iii) Nincs okunk arra, hogy
Plantinga érvelésének döntö premisszáját fogadjuk el a nulla-maximalitást
feltételezö ellenérv helyett. (iv) Az, hogy Plantinga egyáltalában
a kettö közül az egyik premisszát választja, még egy érem feldobásához sem
hasonlít. Harmadik lehetöségként ui. nyitva áll elöttünk, hogy teljesen
tartózkodjunk az erre vonatkozó ítélettöl. Azt mondhatnók, hogy oly szituáció
elött állunk, mely egy logikai antinómiáéhoz hasonlatos. (v) Ennek ellenére - Ockham elvét
követve - felvethetnénk a kérdést, vajon melyik premissza az egyszerübb és
melyik az eröltetettebb. Utóbbi az lenne, amelyik
a szükségesen túlmenöen sokszorozza
meg a lényegiségeket. És az kétségkívül az a premissza, amelyik a maximális
nagyság egy lehetséges világban való megvalósultát állítja. Félreértések elkerülése végett íme
még néhány magyarázó megjegyzés. Mackie döntö érve Plantingával szemben az
ismertetett ellentmondáson alapszik, azon a tényen tehát, hogy a maximalitás és
a nulla-maximalitás fogalmai együttvéve antinómiát képeznek. Az a megállapítás
viszont, hogy Plantinga a lehetséges világok különbözö fogalmaival dolgozik,
már utalást jelent ez ellentmondás gyökerére. Ha azt vesszük alapul - ahogy
rendszerint történik -, amit (i)-ben a logikai lehetöségek teljes területének
neveztünk, akkor abból indulunk ki, hogy
lehetséges az ellentmondás-nélküliségböl lehetöségre és abból egy lehetséges
világra következtetni. Itt az S5 a
megfelelö modális logika. Ha azonban világ-indexszel rendelkezö tulajdonságokkal
dolgozunk, akkor ez az épp most említett átmenet már nem lehetséges és az S5 nem adekvát modális
logika. Itt ui. egy lehetséges világ ismérvei függöségbe kerülnek a
többi lehetséges világ ismérveitöl, úgyhogy a lehetséges világok egymásba épülö
‚fészkeivel‘ lesz dolgunk. Ezzel szemben a modális logika
adekvát rendszerének Mackie szerint vagy le kell mondania arról, hogy
világ-indexszel rendelkezö tulajdonságokkal dolgozzék, vagy pedig meg kell
engednie a lehetséges világok egymásba épült fészkeit, e világok egymástól való
függésével egyetemben, ezáltal viszont megakadályozva azt, hogy az egymást
követö modalitások egybeessenek a legutolsó modalitással. A modális fogalmak
ama két fajtája, mellyel Plantinga dolgozik, nem hozható közös nevezöre. |